• slider pic1
  • slider pic5
  • slider pic4
  • slider pic6
  • slider pic7
  • slider pic3
  • slider pic2

Beleving, het verschil in facilitaire dienstverlening.

“Vergelijk het met de hotellerie. De beleving moet het verschil maken in de facilitaire dienstverlening. Omgeving, de wijze waarop en het gedrag van de medewerkers bepalen hoe de dienstverlening wordt beleefd “, aldus BHC

Beerens Hospitality Consult is niet alleen gespecialiseerd op de dienstverlening in de hotellerie maar ziet ook mogelijkheden om zijn diensten aan te bieden in service organisaties. Het meetbaar verbeteren van de klantbeleving. Het vereist van bedrijven een heldere visie een concrete strategie en een uitgedokterd hospitality concept.

Uit het concept moet blijken waar de organisatie voor staat. Service is het onderscheidend vermogen en dan niet op wat de organisatie doet maar hoe de organisatie het doet. Vanuit dit perspectief is omgeving en het gedrag van de medewerkers bepalend hoe de dienstverlening wordt beleefd.

Neem bijvoorbeeld de schoonmaak. Waarom maakt men schoon? Om ziektes te voorkomen?, om te besparen op onderhoud? De beleving van schoonmaak is gebaseerd op orde en netheid het al dan niet zichtbaar zijn van vlekken. Echter als je de mens niet ziet in schoonmaak dan is schoonmaak een product.

Schoonmakers en Schoonmaaksters zijn meer. Gelukkig is de dagschoonmaak in opmars en is schoonmaak niet iets meer wat vroeg in de ochtend of laat op de avond wordt uitgevoerd. De fysieke aanwezigheid en het contact met bewoners past geheel in een hospitality concept. Hij of zij kan zich inleven in de bewoners en is interactief in zijn of haar omgeving. Hij of zij heeft een facilitaire focus, krijgt een gevoel voor planning en maakt ondertussen ook nog schoon. Dan maakt schoonmaken ook leuker. Ook komt hierdoor meer waardering en respect voor de medewerkers schoonmaak.

Beerens Hospitality heeft onlangs voor een landelijk opererend schoonmaakbedrijf een hospitality cursus verzorgd en wel op voorspraak van de klant. De klant ziet het schoonmaak bedrijf niet alleen als schoonmaakbedrijf maar wil ook de medewerkers zien als een essentieel onderdeel van hun gastvrijheids concept.

Vooral de betrokkenheid van de klant bij de schoonmaak, de wisselwerking tussen klant en schoonmaker, maar ook het respect voor elkaar hebben hier enorm bij gedragen aan het gastvrijheids concept van het bedrijf en zeker aan de beleving van de bewoners.

Copyright

Beerens Hospitality Consult 2015

 

wandelcoach kleur